Schoool - Reisverslag uit Unjung-dong, Zuid-Korea van Ekelien Nutma - WaarBenJij.nu Schoool - Reisverslag uit Unjung-dong, Zuid-Korea van Ekelien Nutma - WaarBenJij.nu

Schoool

Door: Ekelien Nutma

Blijf op de hoogte en volg Ekelien

02 September 2013 | Zuid-Korea, Unjung-dong

Na meer dan een week zie ik weer even een kans en heb ik weer even de energie om te schrijven. Inmiddels ben ik al aan mn 2e schoolweek begonnen. Heb een erg leuke lieve klas, dus ik vermaak me zeker wel, maar toch is het ook anders. Zo is al het Koreaans om je heen waar je niks van verstaat toch vervelend, want je wil het gewoon snappen. Maar mn klasgenootjes doen ontzetten hun best om Engels tegen me te praten en me tijdens lessen uit te leggen waar het over gaat enzo. Dit gaat niet zonder moeite, iedereen wordt constant om de Engelse vertaling van een woord gevraagd wat best grappig is om te zien. Verder ben ik als een beroemdheid op school. Iedereen staart me aan (met open mond) en praat over mij. Veel mensen komen naar ons klaslokaal om vervolgens een beetje te verlegen daar te staan en te staren of iets minder verlegen naar me te zwaaien en Hi te zeggen. Mijn haar en lengte worden het meest bewonderd, zelfs vandaag kwamen er nog mensen om te checken of ik groter was dan hen of niet, en mijn haar wordt door een hoop mensen aangeraakt, of dit nou door een klasgenoot is waar ik goed mee op kan schieten, door een andere onbekende schoolgenoot, of door een oud vrouwtje bij een bushalte is. Mijn haar lijkt kennelijk op poppenhaar en iedereen vindt me een model. Vorige week was er een lerares die over mij begon in het koreaans dat ik pretty was enzo, ik had vrij snel door dat t over mij ging, vervolgens vroeg ze me in het engels hoe lang is was. Toen ik haar vertelde dat ik 176 ben was ze geshockt en vroeg ze me op te staan. Met mond open keek ze me aan, en ook zij vertelde me toen dat ik als een model was. Wat ook grappig is, is dat veel mensen me ouder schatten, zo waren we vorige week zondagmiddag in een warenhuis waar een van de medewerkers dacht dat ik de vrouw van mn ommas zoon was.. Zo grappig!
School verder is niet echt te volgen, voor mij bestaat het uit een hele hoop zitten staren en luisteren naar iets wat ik niet snap. Alleen wiskunde en Engels zijn te begrijpen. Maar wiskunde leren ze op een iets andere (onlogische) manier, met meer regels die ze uit hun kop moeten kennen. Wiskunde en Engels zijn allebei als enigste verdeelde klassen, dit betekent dat er verschillende klassen zijn voor hoe goed je in de vakken bent. Voor Engels zit ik dus maar in de topklas, maar hier lezen ze in 50 minuten een tekstje van nog geen 10 regels die ze vervolgens helemaal uitpluizen en zo ongeveer zo goed als helemaal vertalen. Behalve het lezen van de Engelse woorden wordt er alleen Koreaans gesproken. Wat voor mij dus gewoon weer zitten en staren betekent. De lerares spreekt Engels met het algemeen bekende Korlish accent, m.a.w. de uitspraak is echt vreselijk. Maar iedereen werkt keihard voor Engels, zelfs de mensen die er vrij goed in zijn moeten er keihard voor strijden. We hebben elke week 5 uur Engels, 6 uur wiskunde en 6 uur Koreaans (zoals wij Nederlands hebben) verdeeld in 4 uur literatuur en 2 uur over de cultuur en sociaal gedoe ofsoiets. De literatuur lerares is echt niet goed, ze is vrij eng eigenlijk, vooral als ze boos is. Als leerlingen haar niet aankijken (of nouja ik denk dat dat de reden is) moeten ze opstaan en achterin de klas gaan staan met hun boek voor de rest van de les. Een keer stuurde ze de halve klas naar de gang en die leerlingen moesten toen daar maar proberen de les te volgen, het sloeg echt helemaal nergens op. Eruitsturen kennen ze verder niet, maar daartegenover kunnen leraren leerlingen gewoon aanraken, fluisteren in de oren, en de raarste dingen, aanraken doet vooral de crazy lerares. Ik begin elke ochtend om 8 uur en met uitzondering van woensdag heb ik elke schooldag tot 10 over 4 les en dan vervolgens nog 10 min homeroomteacher iets, op woensdag zijn we een uurtje eerder vrij. Ik heb elke dag 7 lessen (woensdag dan 6) van 50 minuten, met na elke les 10 minuten pauze. Wij als klas blijven altijd in hetzelfde lokaal, de leraren komen elke les weer naar ons toe. Na het 4e uur hebben we een uur ongeveer lunchpauze, en dan heb je het, schoollunch. Sommige scholen hebben goede schoollunches, maar die van ons.... ik heb 2 dagen een vrij lekkere schoollunch gehad door de vis en de andere keer de kip. Andere dagen was het niet te eten zo verschrikkelijk of is het gewoon zo smaakloos als wat. De soep is nog geen enkele dag lekker geweest. Verder was ik elke dag dood vorige week, school putte me enorm uit, ondanks dat ik niet veel uitvoerde en wel plezier had op school. Rond 8 uur savonds was ik zo moe dat ik neerviel, en dat is waarschijnlijk nog niet helemaal over. Dus na school was op de bank zitten en niks doen het enige wat ik deed. Ook op school was ik steeds moe en gaapte ik veel. Maar daar was ik niet de enige in. Veel leerlingen slapen tijdens klassen, dit is gewoon omdat ze elke dag de hele dag op school zitten en dan na school nog extra studieklas hebben of zich thuis rot leren. Om vervolgens zelfs na middernacht soms te slapen en de volgende ochtend weer vroeg op school te beginnen. Het is echt gekkenwerk. Het verschilt wel per leraar of ze kunnen slapen tijdens de les of niet, sommige roepen de leerlingen steeds wakker (of laten ze zelfs staan), anderen laten het gewoon gebeuren. Zelfstandig werken tijdens de les kennen ze hier nauwelijks, heel soms een heel klein beetje zelfstandig werktijd maar meestal praat de docent non-stop. De leermethodes zijn hier gewoon niet op zn best maarja. Maar dat maakt voor mij gelukkig vrij weinig uit. Voor mij is het vooral het vrienden maken wat belangrijk is, maar dat lukt met gemak. In het begin was het voor mij alleen maar raar en kijk je een beetje rond, maar die periode was vrij snel voorbij en inmiddels heb ik al de grootste lol met mn klasgenoten. De presentatie is helemaal niet doorgegaan, mijn leraar heeft alleen wel de tekst die ik ervoor had gekopieerd en aan mn hele klas gegeven.
Voor het weekend kon ik eindelijk uitslapen, al werd ik wel om 12 uur wakker gemaakt om uit eten te gaan voor de lunch, boribab, een soort bibimbap (rijst met een hoop groente) maar dan met gerst in de rijst, best goed te eten. Na voor de rest even lekker een middagje voor mezelf te hebben gehad voor de tv (ja ik kan urenlang koreaanse tv kijken zonder dat ik het echt snap..) savonds met yuna unni bezorgde fried chicken gegeten voor de tv samen.
Zondagochtend weer naar de kerk gegaan, en weliswaar herkende ik 2 liedjes deze keer, die wij zelf in de kerk in nederland ook zingen. En het was avondmaal, alleen is dit in de kerk hier wat anders dan thuis. Iedereen, inclusief kinderen, doet mee. Bovendien moet je het brood en de wijn op een speciale manier aannemen en eten/drinken, met 2 handen.. Dus dat was ook wel weer grappig om mee te maken. Na de kerk met Sarah, de duitse uitwisselingsstudent, naar Seoul geweest om weer een ander paleis te bezoeken. We kwamen precies op het juiste moment aan, want ze deden een klein optreden, wat best grappig was om te zien. Na het paleis weer naar dat stroompje van de vorige keer geweest om vervolgens op de terugweg te stoppen in Myeongdong, een shopping area, zodat ik Teentops nieuwe album kon kopen (uiteindelijk kocht ik 3 albums van hen maargoed). Wauw wat zag dat er cool uit, wat was het daar mooi op een eigen manier. Genoten van het rondlopen daar en daarna naar huis gegaan. Voor 3 euro gereisd die dag, metro, bus, wel 4 uur reizen in totaal ofso.
Vanaf vandaag is er weer een nieuwe schoolweek waarin ik heb besloten mijn tijd op school tijdens lessen aan koreaans leren en slapen te besteden zodat ik ook niet meer te moe ben steeds.
Ik geniet nog steeds van de dingen die ik elke dag zie en meemaak. Korea is echt heel mooi qua natuur ook, de bergen overal, de steden die er dan tussenliggen. En in de steden alle hoge gebouwen, wauw. Het weer begint nu wat beter te worden, sochtends en savonds is het niet meer benauwd :) al is het overdag nogsteeds benauwd en 30 graden elke dag. Maar hier ben ik inmiddels ook wat aan gewend, dus heb ik het al koud als het 25 graden in de woonkamer is en ik in een korte broek en t-shirt zit..

  • 02 September 2013 - 14:48

    Eipy:

    succes maar weer,geniet ervan.

  • 02 September 2013 - 15:38

    Fokelien:

    Ekelien wat schrijf je leuk en uitgebreid, het is fijn om te lezen hoe je daar je weg begint te vinden. Geweldig eat je zoal meemaakt. Het ga je goed, hartelijke groet Fokelien

  • 25 Juli 2014 - 19:39

    Manon:

    Hallo,
    Ik ga ook naar zuid korea, mijn laatste jaar nog eens opnieuw maar dan in het koreaans, maar ik vind niet veel informatie over de scholen en de families etc. Op welke sites heb jij je ge informeerd?

  • 26 Juli 2014 - 12:07

    Ekelien Nutma:

    Hee Manon,
    Ik heb eigenlijk nergens geinformeerd, maar als je wil kun je me van alles vragen. ;)
    Ik wil ook weer naar korea pfff haha.

  • 14 Augustus 2014 - 17:39

    Manon:

    Kun je me zeggen naar welke school je bent gegaan?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ekelien

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 15168

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2016 - 16 Januari 2017

Studeren in Zuid-Korea

14 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Zuid-Korea!!

Landen bezocht: