Dag 2 :) & Koreanen en gezondheid - Reisverslag uit Unjung-dong, Zuid-Korea van Ekelien Nutma - WaarBenJij.nu Dag 2 :) & Koreanen en gezondheid - Reisverslag uit Unjung-dong, Zuid-Korea van Ekelien Nutma - WaarBenJij.nu

Dag 2 :) & Koreanen en gezondheid

Door: Ekelien Nutma

Blijf op de hoogte en volg Ekelien

17 Augustus 2013 | Zuid-Korea, Unjung-dong

Een hele goede morgen vanuit Korea!! Weer een nieuwe dag begonnen. Toen ik net wakker werd was mn gastmoeder, of nouja omma zoals ik haar hier noem, in mn kamer, vraagt ze me heel lief of ik lekker heb geslapen in het Koreaans. Het hele gezin is lief tegen me en bezorgd om me als het om mn verkoudheid gaat. Ik ben hier al met een verkoudheid gekomen, en het wordt zeker beter, maar hier vinden ze een verkoudheid al heel erg, je gezondheid is heel belangrijk. Zo had ik eergisternacht heel veel gehoest, en hierdoor wat wakker gelegen, was mn omma naar boven gekomen met een bezorgd gezicht en vragend in het Koreaans en met gebaren of last had van mn hoofd of alleen mn keel en of ik niet wat water wou drinken. Dus ik met haar naar beneden gegaan en wat warm water gedronken. Volgende dag word ik wakker, zegt mn oudste unni (gastzus) dat ze had gehoord van mn hoesten en of we niet naar het ziekenhuis moesten gaan. En dat van het ziekenhuis heb ik gisteren nog wel vaker aan moeten horen. Zoals smiddags, we waren in de stad hier, hadden de hond naar de kapper gebracht en zijn voor mij dingen gaan regelen, zo hebben we geld gepind, een telefoonabonnement geregeld (mobiel internet is hier echt duur trouwens!!) een transportkaart die ik voor de bus en metro enzo kan gebruiken (reizen is hier dan wel weer heel goedkoop) en hebben we een lekker ijsje gegeten. Vervolgens begon mijn omma weer over het ziekenhuis, want mijn oudste unni zei daarna tegen mij in het Engels dat als ik naar het ziekenhuis moest, we dat wel even konden doen, wijzend naar rechts. Ik antwoordde dat ik wel okee was, en dat het wel goed zou komen. Want ja, wie gaat er nou voor een verkoudheid naar het ziekenhuis toch. Ook later die middag toen mijn appa (gastvader) thuiskwam begon hij erover, dat ik wel medicijnen moest nemen en of ik niet naar het ziekenhuis moest. Zelfs savonds nog toen we met het hele gezin en Bori hier door de stad aan het lopen waren vroegen ze het weer. En mn unni zei dat ze bezorgd was om me, dus ik zei tegen haar dat ze zich geen zorgen moest maken in het Koreaans, haar reactie was wel leuk haha. Net als bij mn gastvader, hij vroeg of ik niet ook hoofdpijn had, dus ik in het Koreaans antwoorden dat ik dat niet had, hij dat direct aan de anderen vertellen en helemaal suprised enzo. Verder gister ook mn jongere unni ontmoet, was wel grappig toen ze binnen kwam lopen ineens, uh hi haha. Ze schijnt goed Engels te kunnen maar ze is te verlegen om tegen me te praten en praat dus al helemaal niet in het Engels. Best grappig wat een verschil dat dan is tussen 2 zussen, de andere praat best veel tegen me en legt me veel dingen uit. Maarja het komt vanzelf wel verder. Ook gister even met mn eigen gezinnetje thuis via facebook (skype wou maar niet) gevideochat omdat mn broertje Gijsbert gister 13 is geworden. Leuk ze weer even te zien, zij waren vooral heel nieuwsgierig naar alles hier haha.
Naast dit allemaal probeer ik steeds wat meer Koreaans te spreken, ik vind het best leuk om te doen haha. Tot nu toe is alles nog heel positief hier, en dat zal vast nog wel even zo blijven, ik geniet als ik hier rondloop of tv kijk beneden (wat ik best veel doe met mn unnis) naar een hele hoop musicshows die je kan kijken wanneer je wil. Ik kende ze al wel, wou ze thuis ook altijd kijken maar door het tijdsverschil kon dit niet live en de kwaliteit was vaak slecht, bovendien kon je naderhand alleen losse optredens zien. Nu kan ik het gewoon in HD kijken wanneer ik maar wil :) echt chill. Gisteravond laat ook nog Superstar K gekeken, een soort zangwedstrijd zoals we die ook van thuis kennen. Best leuk als je merkt dat je van sommige verhalen en het praten best wat mee kan krijgen! Ik ga nog even lekker genieten hier, vandaag ga ik geloof ik met mn unni naar Yangdae station in Seoul, hier zal ik maandag ook heen moeten om naar het YFU office te gaan, en daar gaan we geloof ik ook kijken voor een studieboek Koreaans voor mij. Wat wel jammer is, is dat als ik daar maandag niet heen had gehoeven, ik gewoon met mn oudste unni mee op trip kon. Ze hebben het gevraagd aan YFU maar het kon echt niet :( too bad.

  • 17 Augustus 2013 - 08:35

    Anke Wubs:

    Hoi Ekelien,

    Wat leuk om je te kunnen volgen en volgens mij heb je het erg getroffen met je gast gezin.
    Hahahah ik moest zo lachen om het verslag van dag 2,over de bezorgheid over het verkouden zijn.
    Toen wij Mindel gingen ophalen uit China, toen was ik ook heel erg verkouden en waren de chinezen net zo bezorgd,over de verkoudheid als jou gastouders nu.Gezondheid is heel erg belangrijk in deze landen en wees nou eerlijk daar is niks mee...
    Ik ga je verslagen lekker mee lezen en jou avontuur volgen.
    Het is bij ons nu ochtend en ik ga nu lekker ontbijten en bij jou is het nu half 3 in de middag.
    Geniet van de dag en groetjes van ons allemaal.

    liefs,Anke.

  • 17 Augustus 2013 - 19:23

    Martine:

    Haha, grappig toch, die cultuurverschillen. Voor een verkoudheid naar het ziekenhuis. ;-)
    Erg leuk hoor die verslagen van je. Groetjes Martine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ekelien

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 15189

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2016 - 16 Januari 2017

Studeren in Zuid-Korea

14 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Zuid-Korea!!

Landen bezocht: